De eerste week - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jaap en Marjolein - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jaap en Marjolein - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Jaap

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Marjolein

09 Maart 2014 | Thailand, Bangkok

Donderdag 27 februari stapten we het vliegtuig in. Geen idee wat we moesten verwachten maar verheugd kwamen we vrijdagochtend na een tussenstop in Helsinki aan in Bangkok. Heel cliché liepen we met onze backpacks naar de taxi's en vroegen we hoeveel het kostte om naar Kho san road te gaan. Uiteraard zijn we gelijk afgezet, getuigend de juichende beweging met 6 (600 Baht/15€) vingers van de chauffeur richting zijn collega. We moesten duidelijk nog even inkomen. Wat dat betreft was Bangkok een goede vuurdoop. Drukte alom, iedereen die wat van je wilt, maar ook prachige tempels, heerlijk eten en een prima eerste nacht.

Vanwege de heersende onrust en protesten in Bangkok was het zaterdag alweer tijd om door te reizen richting het rustigere noorden. Nog bijkomend van onze jetlag stapte we 's middags weer het vliegtuig in. Na een bijna 1 op 1 service van de Thaise stewardessen kwamen we na nog geen uur vliegen aan in Chiang Mai. We werden onmiddellijk overweldigd door de hoge temperatuur maar ook door het schitterende berglandschap. In het guesthouse werden we hartelijk welkom geheten, zijn we naar de nightmarket geweest en hebben we de laatste restjes van onze jetlag weg geslapen. Op zondag zijn we naar ons eerste hostel getrokken. Een enorm gezellige plek waar we hele leuke mensen hebben ontmoet, waarvan we er een paar een week later nog steeds zien. Chiang Mai zelf was ook indrukwekkend . Een drukke stad maar wel iets vriendelijker dan Bangkok. Ook hier heerlijk gegeten, een hike gedaan naar de tempel die uitkijkt over de stad en met een aantal lui van het hostel een kookcursus gedaan. Al na een paar dagen waren we gewend aan de chille backpackerssfeer. Mensen van over de hele wereld die mooie dingen willen zien, nieuwe mensen willen leren kennen maar bovenal een leuke tijd willen hebben. Dit gaan we makkelijk drie maanden volhouden.

Na vier nachtjes Chiang Mai stapten we samen met wat mensen van het hostel de minivan in richting Pai. Een even toeristisch als prachtig dorpje in het heuvelachtige noordwesten van Thailand. De sfeer was hier zowaar nog chiller. We begrepen eigenlijk meteen waarom dit een 'hippiedorp' wordt genoemd. Geen haast in Pai en alleen maar chillende mensen. Ondanks de vele geblesseerde mensen in Pai waren we vastberaden om de omgeving te verkennen met de scooter. Samen met een Canadees meisje uit Chiang Mai trokken we er op uit en hier hebben we absoluut geen spijt van gekregen. De omgeving was nog veel mooier dan iedereen zei en het was echt fantastisch om op een lege weg door alle haarspeldbochten door het Thaise platteland te scheuren. Eindeloze, reisvelden, (bewuste) bosbranden langs de weg en typische Thaise plattelandsdorpjes brachten ons bij de 'Lod cave', wederom een indrukwekkende ervaring en ook heerlijk om even af te koelen. Diezelfde avond besloten we tijd met z'n tweeën door te brengen en 'even rustig te gaan eten'. Dit eindigde uiteindelijk in een feestje met de Thaise restauranteigenaar en de meisjes die we in Chiang Mai hadden ontmoet. De rest van onze tijd in Pai zijn we nog meer verslaafd geraakt aan het scooteren. Geen wonder dat dit het favoriete vervoersmiddel is onder de Thai. De laatste avond in Pai nog even heerlijk opgeladen in een hotelletje en op het moment van schrijven zitten we alweer in de bus richting Chiang Rai, vlakbij de Laotiaanse grens.

De eerste week was ronduit geweldig: ontzettend veel dingen gedaan, leuke mensen ontmoet, heerlijk gegeten en een warm welkom in het schitterende Thailand. Op naar de komende twaalf weken!

• 09 Maart 2014 - 12:40

Esther:

Klinkt geweldig! Super dat jullie zo lekker aan het genieten zijn!! Liefs